TORNISTRY SZKOLNE – ZALECENIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO
- Waga tornistra nie powinna przekraczać 10 d0 15% masy ciała ucznia,
- Powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców,
- Jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,
- Cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,
- Tornister powinien mieć równe ,szerokie szelki,
- Długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,
- Zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
- Tornister należy nosić na obu ramionach,
- Konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy,
- Wskazane jest podjecie współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawiać część przyborów lub podręczników szkolnych.
Nadmierna waga tornistra może powodować nasilenie bólów pleców, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie skrzywieniom kręgosłupa. Na przekroczenie wagi tornistrów/plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak:
- Obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu,
- Noszenie dodatkowych słowników i książek,
- Noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednioz programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki, butelki z napojami,
- Rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg),
- Niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli,) nad zawartością tornistrów,
- Rzadko występująca możliwość pozostawienia części podręczników i przyborów w szkołach.
Aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowego dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu, oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statystycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji)