DEKALOG BŁĘDÓW WYCHOWAWCZYCH

  1. Brak pochwał Dużo łatwiej przychodzi nam krytyka i zwracanie uwagi na to, co dziecko zrobiło źle. Starajmy się chwalić i podkreślać, że coś zrobiło świetnie. W każdej sytuacji można dostrzec tę dobrą stronę i uczynić z niej motywację do poprawy zachowania, które u dziecku nie do końca akceptujemy.
  2. Brak wyraźnych granic Chcemy, by życie było dla naszych pociech łatwe i przyjemne. Uznajemy, że skoro kochamy, to nie powinniśmy zabraniać. Jesteśmy w stanie wiele znieść, tymczasem młody człowiek traci szansę, by nauczyć się szacunku dla innych. Jeśli nie postawimy granic, dziecko będzie miało kłopoty w wielu innych społecznych sytuacjach.
  3. Brak konsekwencji w działaniu Gdy zabraniamy dziecku pewnych zachowań –wyznaczamy granicę, jednak, gdy po chwili z tego rezygnujemy, dajemy sobą manipulować. Ustalając zasady działania konsekwentnie je egzekwuj. Jeśli wiesz, że masz trudność z ich utrzymaniem, nie przedstawiaj dziecku reguł. Warto dać dzieciom szansę, by nauczyły się, że wspólnie ustalone zasady są stałe, obowiązujące i nie można ich dowolnie zmieniać. Jeśli raz zrezygnujesz – dziecko wykorzysta tę sytuację w przyszłości.
  4. Niewłaściwa krytyka Krytyka jest potrzebna każdemu człowiekowi, lecz musi być natychmiastowa i konkretna, nie zaś uogólniona i w żadnym razie krzywdząca. Powinna zawierać informacje o tym, co rzeczywiście jest jej przedmiotem i co należy uczynić, aby naprawić lub zmienić zachowanie budzące zastrzeżenia. Krytyka musi być informacją  i wskazówką.
  5. Zbyt rzadkie wyrażanie emocji i uczuć w stosunku do dziecka Nie udawajmy, że nie odczuwamy emocji, bo dziecko łatwo się tego nauczy. Wiemy, że nie jest korzystne, gdy wzbraniamy się przed wyrażaniem uczuć. Warto uczciwie ujawniać dziecku, co czujemy: trzeba mówić, że jest kochane, że jest dla nas najważniejsze na świecie. Ono tego nie wie a priori. Tym samym fundujesz młodemu człowiekowi lekcję, że można wyrażać własne uczucia i dzielić się nimi z innymi.
  6. Nie słuchamy Dzieje się to z różnych przyczyn: bo jesteśmy zajęci, bo „dziecko jest tylko dzieckiem”, bo mamy problemy… Tymczasem jest to niezwykle ważne, by pokazywać młodemu człowiekowi, że interesuje nas, co ma do powiedzenia. Jeśli nie słuchasz swojego dziecka pozwalasz, by kiełkowało w nim przekonanie, że nie jest dla ciebie zbyt ważne.
  7. Podważanie autorytetu drugiego rodzica Konieczne jest, aby opiekunowie dziecka ustalili wspólny punkt widzenia w jego wychowaniu. Jeśli rodzice rywalizują ze sobą, istnieje niebezpieczeństwo, że zapracują sobie na brak szacunku ze strony dziecka. Gdy skłonni jesteśmy podważać autorytet innych dorosłych (nauczycieli, sąsiada, dziadków) młody człowiek uznając nasze postawy za wzorzec zacznie niewłaściwie traktować innych i zatrzemy możliwe punkty odniesienia dla jego samodyscypliny.
  8. Nadopiekuńczość lub brak zainteresowania To dwie skrajności, które niosą niekorzystne konsekwencje dla wychowanków. Doprowadzamy do braku samodzielności, bądź tracimy kontakt z własnym dzieckiem, które znajduje oparcie w grupach rówieśniczych. Dzieci często poszukują zainteresowania  i uwagi – problem pojawia się, jeśli znajdują je jedynie w nieakceptowanych przez dorosłych miejscach  i grupach.
  9. Ograniczenie wspólnego spędzania czasuWspólne przeżywanie buduje więzi między dzieckiem  a rodzicem. Jeśli nie miałeś czasu w ciągu dnia na wspólne zajęcia z własnym dzieckiem, obejrzyj z nim jakiś program, bajkę, poczytaj książkę, opowiedz historyjkę – wszystko ma swoje znaczenie.
  10. Brak wsparcia i wstawiania się za dzieckiem Dziecko musi wiedzieć, że może na ciebie liczyć, gdy spotyka się
    z niesprawiedliwością lub dzieje mu się krzywda (nawet, jeśli wydaje ci się, że problem przed jakim stanęło jest mało znaczący). Musisz je chronić i pokazać innym, że nie pozwolisz na to, by ktokolwiek źle traktował twoją latorośl.

Powszechnych błędów wychowawczych jest znacznie więcej, jednak ważne, aby próbować  je wychwycić we własnym postępowaniu oraz starać się ich unikać.

                                                            Powodzenia!

                                                            Pedagog szkolny – Małgorzata Markowska

Szkoła Podstawowa im. ks. Rocha Modzelewskiego w Nowych Piekutach
Realizacja:AKTIZ